Konsten att klaga

Jag var en gång på en föreläsning med Lou Rossling som var riktigt inspirerande. Man blev riktigt glad efteråt. Den handlade om hur man kunde bli en bättre medmänniska och en av de saker hon sa har verkligen fastnat.

Hur blir man bra på något? Jo, man övar! Något vi är väldigt bra på är att klaga och det måste ju bero på att vi övar så mycket!

Det stämmer nog väldigt bra men varför klagar man då? För min del så kan det vara ganska underhållande att klaga ibland men egentigen inte på saker som stör mig oerhört mycket. Egentligen vet jag faktiskt inte varför man klagar på saker men kanske är det lättare att klaga på vad som är fel än att lovsjunga det som faktiskt är bra. Jag borde nog klaga mindre, men det är svårt med en mycket cynisk humor som frossar i världens tillkortakommanden. Jag skall försöka bättra mig, men räkna inte med det! ;-)

Kontentan av allt är nog dock som Lou Rossling säger: Tänk vad bra man blir på saker som man övar på, så varför inte ägna sin energi åt något mer konstruktivt än att klaga? Tänkvärt.

Dagens tanke: Det är lättare att skylla på andra än att inse sina egna tillkortakommanden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0