Att slakta ett mästerverk

En sak jag har undrat över är varför vissa envisas med att göra covers av tidlösa fantastiska klassiker när de bara kan göra dem sämre än originalet. Otaliga vrålapor och rap-homies har försökt sig på konststycket och det har alltid slutat i katastrof. Här följer några exempel på hur man slaktar en hit.

Lucie Silvas tar död på Metallicas mästerverk Nothing Else Matters. Låter är metal och skall helt enkelt vara metal! Att en flicksnärta sedan whalear ihjäl hela låten och får den att drypa av smör är rent ut sagt helgerån.


Ja, Iron Horse har ju verkligen gjort en egen version av låten men jag är ledsen att säga det killar, banjo funkar helt enkelt inte!


Marco Masini har också gjort ett fruktlöst försök att göra Nothing Else Matters bättre än Metallica. Resultatet är minst sagt horribelt. Hans röst låter värre än en kråka med halsfluss och att han dessutom sjunger den på italienska gör inte direkt saken bättre. Fy skäms på dig Marco!


Några kriterier som måste uppfyllas om man ändå envisas med att göra en cover är följande:
* Du måste vara en duktig musiker
* Du måste göra något eget av låten

Gör man inte detta så är uppdraget dömt att misslyckas.

Här visar mästarna hur det ska gå till, så ni klåpare ovan, håll er undan!


Dagens tips: Om inte ens din mamma tycker att du är duktig på att sjunga så kanske det är dags att inse att du inte är det (take a hint Marco).

Kommentarer
Postat av: Tobias

Hm.. Är inte lika besvärad av Lucie Silvas cover, som jag ändå kan uppskatta även om jag anser orginalet vara oändligt mycket bättre! Iron Horse är BlueGrass (eller som det kanske borde heta: BlurGrass) och jag är väldans oförtjust i den typen av banjo-race, så jag ska inte ens kommentera den videon. Marco borde kanske ge upp musiken helt och börja som trailer-röst till B-filmer istället... Metallica Rules!

2008-07-02 @ 16:34:29
URL: http://tobson.blogg.se/
Postat av: Ancie

Japp! Ingen har gjort det bättre så jag förstår inte varför folk ens försöker...

2008-07-02 @ 16:37:53
URL: http://icna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0