Jag borde byta jobb

Jag har kommit fram till att jag egentligen inte alls borde vara lärare i svenska och engelska då mina intressen rimmar ganska illa med den stereotypa bilden av vad en svensklärare borde roa sig med på sin fritid. Exempel:

* I mitt yrke borde jag titta på filmer som Det sjunde inseglet och Citizen Kane. Istället gillar jag science fiction, speciellt Star Trek och Stargate. När det gäller läsning så borde jag frossa i Strindberg och grabbarna men jag förkovrar mig istället i David Eddings och Dean R Koontz.




* Jag borde som lärare knappt veta hur en dvd-spelare fungerar och anse att datorspel är ett slöseri med min tid men istället spelar jag massor och kan knappt bärga mig tills Diablo III kommer! (Läs mer om detta och annat på min sambos blogg.)

* Jag borde vårda mitt språk och anse svordomar vara förkastliga otyg i det svenska språket. Istället händer det ganska frekvent att det slinker ut något ord som inte alls lämpar sig för barnaöron. (jag undrar vad de kommer att säga på dagis med Isac sen om han använder något vackert ord han har lärt sig av sina kära föräldrar)

* Jag borde lyssna på kulturell musik som Bach och Evert Taube. Istället blir det allt från Dire Straits och Eric Clapton till Depeche Mode och Sonata Arctica.

* Jag spelar gitarr, inte tramporgel och jag har inget som ens kommer i närheten av Pärleporten på min reportoar.

Nej, nu måste jag nog skärpa till mig lite och läsa mer Lagerlöf och Kafka, för vad skall det annars bli av den svenska skolan?! ;-)

Dagens citat: Bara döda fiskar följer strömmen (från Vildsvins låt Finns ingen lag)

Kommentarer
Postat av: Tobias

Som sagt "Bara döda fiskar följer strömmen" och det borde finnas fler som du i svenska skolor!!!

2008-06-30 @ 20:54:59
URL: http://tobson.blogg.se/
Postat av: Ancie

Man tackar! Jag hoppas att rektorerna tycker detsamma! ;-)

2008-07-01 @ 23:05:52
URL: http://icna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0